Eilisen puolustussektorin laskun jälkeen tuli parahiksi tänä aamuna uusi positiivinen uutinen Exosensilta. Euroopan investointipankki eli käytännössä siis EU on myöntänyt Exosensille rahoitusta. Tässä oleellinen Ad Verbum:
Exosens today announces it has secured a €140 million financing facility with the European Investment Bank (“EIB”) to support the Group’s research, development, and innovation activities, as well as selected industrial investments serving European defense, surveillance, and industrial end markets, which benefit from strong structural growth drivers.
Tämä on hyvä uutinen, koska EIP:n rahoitus on halvempaa kuin markkinaehtoinen rahoitus eikä EIP rahoita ketä tahansa. Se, että saa EIP rahoitusta on vahva signaali siitä, että Euroopan Unioni näkee Exosensin tuotekehityksen sekä tuotteiden tärkeyden koko Euroopalle. Tässä tiedotteessa ei suoraan todeta, että onko tästä rahoituksesta jokin osa korvamerkitty Exosensin jäähdytettyjen infrapunakameroiden tuotannon tuplaamiseen, mutta ei sillä oikeastaan ole merkitystä. Exosens voi joka tapauksessa käyttää tuon EIP rahoituksen johonkin kehitykseen minkä olisivat joka tapauksessa rahoittaneet ja silloin jää omaa rahaa siihen kapasiteetin tuplaamiseen myös. Tämä vähentää tarvetta ottaa ulkopuolista rahoitusta siihen tuotannon tuplaamiseen eli on hyvä juttu. Ei voi yhtääb väheksyä myöskään tuota signaalia, että Exosens saa poliittista tukea Euroopasta.
Tämä ei ole mikään kurssi ylös välittömästi uutinen omasta mielestäni, mutta menee tuohon tasaiseen hyvien uutisten virtaan eli ei vieläkään mitään negatiivista uutista Exosensista, mikä vahvistaa uskoani, että Q2 2026 on ollut hyvä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti