tiistai 23. kesäkuuta 2026

Alkaako Theon kilpailla Exosensin kanssa?

Olen mielenkiinnolla odotellut uutisia sekä Theonilta että Exosensiltä, että mitä Theonin vuosiraportissaan antama kryptinen lausunto "seuraavien askelien arvioiminen Exosens sijoituksen osalta ja asian kehittymisestä kertominen ajallaan" (lue lisää: Theonilla ostohousut jalassa?) tarkoittaa käytännössä. Mitään uutta ei ole kuulunut, mutta kun katsoo Theonin tiedotteita tuon vuosiraportin jälkeen niin olen tullut siihen tulokseen, että Theon on luopunut mahdollisista aikeistaan syventää yhteistyötään/omistustaan Exosensistä ja on sen sijaan päättänyt alkaa puhdasverisemmäksi kilpailijaksi Exosensille. 

Theon on nimittäin ostanut Kappa Optronicisia, lyönyt hynttyyt yhteen Safranin kanssa kehittääkseen elektro-optisisia- ja infrapunajärjestelmiä drooneihin sekä aikoo ostaa HGH:n, mikä on myös elektro-optiikka- ja infrapunateknologian yritys. Toisin sanoen Theon lienee arvioinut liikkeitään Exosensin suhteen ja tullut siihen tulokseen, että eivät joko kykene ostamaan Exosensiä, eivät saa sitä sopivaan hintaan tai jäisivät liian riippuvaiseksi Exosensistä, jos satsaavat siihen suuresti. Theon on uskoakseni päättänyt, että haluavat kuitenkin päästä samoille apajille ja luovat nyt kilpailukykyä samalle markkinalle. 

Tästä ei voi Exosens sijoittajana suoraan vetää johtopäätöstä, että tämä olisi negatiivista tai positiivista. Jos Theon on tosiaan pyrkimässä samalle markkinalle Exosensin kanssa, niin positiviista on se, että sijoittajana se vahvistaa näkökantaani siitä, että markkina on kuuma ja siellä on tilaa muillekin. Theonilla ei muutoin olisi näin kova halu tulla kilpailemaan Exosensin kanssa, joka on selvästi Theonia edellä tässä asiassa. Negatiivista on se, että Theonin ja Exosensin kumppanuussuhde tulisi muuttumaan ajan kanssa enemmän kilpailevaan suuntaan Theonin rakentaessa liikevaihtoa samasta markkinasta, mikä voi syödä Exosensin liikevaihtoa ja katetta. Kokonaisuutena en näe, että lyhyellä aikavälillä tästä pitäisi Exosens sijoittajan huolestua, mutta Theonin edistymistä pitää pitää silmällä. Lyhyellä aikavälillä sen sijaan tämä toimii vahvana signaalina siitä, että kuvantamisenratkaisut drooneihin liittyen ovat todella sana ja näin ollen pysyn Exosensin kelkassa jatkossakin.

Viimeiset neljä kuukautta Exosensin kurssi on sahaillut 70 € ja 60 € välillä. 70 € tuntuu olevan taso, jossa ostajat loppuvat ja alkaa myynti, kunnes tullaan sinne 60 € ja jossain kohti alkaa taas ostajia löytyä kunnes tullaan sinne 70 €. Olen ostanut tänä vuonna kaksi kertaa hieman päälle ja hieman alle 60 € tason. Nyt harkitsen jälleen uutta ostoa, koska uskon tuon sahailun jatkuvan. Kevennyksen paikka olisi sitten, jos kurssi nousee taas sinne 70 € tasolle. Viime vuoden loppupuolella tein vastaavaa lyhyt aikaista treidailua ja tein, sillä pientä voittoa. Toki jälkijättöisesti voi sanoa, että pidempään pitämällä olisin voinut myydä ne selvästi isommalla voitolla eli oliko treidailussa järkeä lainkaan. Pitää kuitenkin muistaa myös, että omat riskinsä on myös siinä, että minulla on varsin iso paino Exosensissä eli riskien hallinnan kannalta se keventely on kuitenkin järkevää, jos siihen paikka tulee. Exosensin hiljainen kausi ennen Q2 2026 tulosjulkistusta alkaa 28.6.2026, joten vielä on muutamia päiviä jäljellä saada jotain uusia uutisia.

PÄIVITYS 24.6. klo 13.21

Saksasta tuli uutinen, että eivät rakennakaan kuutta isoa sotalaivaa vaan pienempiä sota-aluksia. Tämä oli sen koko luokan kaupan peruuntuminen, että koko Euroopan puolustussektori lähti laskuun. Suurin kärsijä Rheinmetall, mikä menetti sen sotalaivakaupan, mutta myös tällaise pienet "defence growth stockit" kuten Exosens näyttää saaneen moukarista. Exosens 8,5 prosentin luisussa päivityshetkellä, vaikka mitään tekemistä ei ole tällä sotalaivakaupalla. Markkinoilla pelätään nyt, että aletaan perua tai lykkäilemään muitakin hankintoja. Rankkaa hommaa tämä osakesijoittaminen välillä. Toivottavasti oma perse kestää merivettä paremmin kuin tämä peruuntunut sotalaivakauppa kesti.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Alkaako Theon kilpailla Exosensin kanssa?

Olen mielenkiinnolla odotellut uutisia sekä Theonilta että Exosensiltä, että mitä Theonin vuosiraportissaan antama kryptinen lausunto "...